Studium na SGO tak trochu jinak

Tři květnové dny (14.–16. 5. 2025) se nesly v duchu projektové výuky. Studenti 2. ročníku neměli běžnou výuku, ale ve vícehodinových blocích pracovali na různých projektech.

Vyhledávali informace, bádali, hledali řešení, kreativně tvořili, jednoduše ukázali, co v nich je. To vše pod vedením pedagogů, kteří náplň těchto dní vymýšleli a byli žákům po celou dobu průvodci.

Zajímá vás, čím vším se naši studenti zabývali?

Projektová činnost se v základech společenských věd zaměřila hned na několik oblastí. Žáci se seznámili s procesem prizonizace, společně se snažili nabourat vžité stereotypy. Zjistili, jaké druhy trestné činnosti existují, a v neposlední řadě si vyzkoušeli, jak by vypadaly věznice, kdyby je mohli zřizovat právě oni, studenti SGO.

V sekci Čj – D – Vv – Hv se studenti ocitli v době národního obrození a generace Národního divadla. Vyhledávali podstatné informace, které se týkaly naší přední scény, pracovali na výzdobě divadla a sestavovali program na celou sezónu.

Mladá generace navrhovala výzdobu Národního divadla. Během projektových dnů se žáci 2. ročníku proměnili ve výtvarníky a architekty pod názvem „Mladá generace“ a s nadšením se pustili do návrhu vlastní výzdoby Národního divadla. Inspirací jim byla bohatá historie a symbolika samotné budovy. 

V rámci aktivity se žáci seznámili s hlavními osobnostmi, které se podílely na výzdobě a stavbě divadla – architekty Josefem Zítkem a Josefem Schulzem, sochařem Bohuslavem Schnirchem a jeho slavnými sochami Apollóna a Múz i s výtvarníky Mikolášem Alšem a Františkem Ženíškem, autory cyklu Vlast a alegorických postav Múz. Nezapomněli ani na slavnou oponu Národního divadla – původní Ženíškovu a její pozdější náhradu oponou Vojtěcha Hynaise.

Žáci vytvářeli vlastní návrhy maleb, plastik či symbolických výjevů, které by mohly ozdobit prostory dnešního Národního divadla. Při práci propojili historické poznatky s vlastní kreativitou a pohledem mladé generace na českou kulturu a identitu.

Cizí jazyky se věnovaly literatuře. Ve španělštině zpracovávali divadelní hru Krvavá svatba od Federica Garcíi Lorcy, přepisovali dílo do moderní podoby komiksu a tvořili historické divadelní plakáty. Něco obdobného je čekalo i v angličtině, francouzštině a němčině. Získali ucelený přehled o autorech jednotlivých zemí. Museli také prokázat svou kreativitu, navrhovali plakáty, pracovali s konkrétními ukázkami v originále a vymýšleli různé scénky, kvízy či křížovky, kterými by oživili toto téma.

Velmi dobrodružná byla Galaxie Insecta, kdy spojily své síly přírodní vědy (Ch, Bi, Fy a Z). Žáci se stali na jeden den spolupracovníky vydavatelství Stopařova průvodce po Galaxii. Jejich úkolem bylo co nejlépe doplnit odkaz Země, kde je dosud napsáno pouze NEŠKODNÁ.

Hledali odpovědi na otázky: Kdo jsme? Odkud jsme se vzali? V jaké fázi vývoje se teď nacházíme a kam směřujeme?

Ve spolupráci se „Světovou zdravotnickou organizací (WHO)“ se stali také terénními epidemiology. Úkolem bylo diagnostikovat nemoc na základě reálné lékařské zprávy pacientů z různých koutů světa, ve kterých se skrývaly stopy vedoucí k závažným infekčním nemocem přenášeným hmyzem. A nejen to, museli dokonce navrhnout preventivní opatření.

Jak shrnout tyto tři dny? Náročná příprava, mnoho výzev, hledání řešení a odpovědí na důležité otázky, a především – všichni jsme si ověřili, jak důležitá je spolupráce.