Historia magistra vitae. Dějiny jsou učitelkou života.
Marcus Tullius Cicero
Co je cílem
- žáci se naučí propojovat minulé jevy s těmi současnými
- žáci lépe porozumí současnosti (příčiny dějinných konfliktů, dobrých vztahů mezi národy, …)
- žáci si uvědomí své místo v lidské společnosti (kdo jsme, odkud pocházíme, kam směřujeme), spjatost s přírodou a minulostí
- žáci porozumí jiným kulturám, rasám a národům (kulturním odlišnostem)
- žáci si vytvoří základní kulturní přehled (důležité pojmy, osobnosti, události, …)
- žáci získávají poznatky i z jiných předmětů (např. zeměpis, výtvarné umění, jazyky, …)
Jak učení probíhá, jaké dovednosti rozvíjí a proč je dějepis důležitý
- učíme se nejen ve třídě, ale také v prostoru našeho regionu
- učíme se nejen z knih a výkladu, ale také besedami, dialogy, …
- účastníme se soutěží, přehlídek seminárních prací, exkurzí
- získáváme informace z různých zdrojů (kniha, mapa, video, internet, …)
- rozvíjíme komunikační dovedností (např. schopnost přesně se vyjadřovat, diskutovat, kriticky rozebrat text, …)
- rozvíjíme myšlení a samostatnost ve vyhodnocování (Proč se to v minulosti stalo právě tak? Mám jiný názor? Umím ho obhájit a doložit?)
- rozvíjíme etické vnímání (rozpoznání dobrého a špatného chování lidí)
- vytváříme hodnotový systém člověka (svoboda, spravedlnost, tolerance, …)
Spolupracujeme
Výuka probíhá i pomocí spolupráce s pamětníky a se subjekty v našem regionu:
- Slezská univerzita – Ústav historických věd
- Slezské zemské muzeum, Zemský archiv v Opavě
- Československá obec legionářská, Český svaz bojovníků za svobodu
- Člověk v tísni a projekt Jeden svět na školách