Královský Turín a stověžatá Alba

Ve dnech 13.20. října mělo v rámci projektu Erasmus+ 16 studentů, v doprovodu paní učitelky Morcinkové a paní učitelky Kolníkové, příležitost se podívat do partnerské školy v Albě v Itálii. Jestli vás zajímá, jak naše mobilita probíhala, přečtěte si článek.

V pátek 13. října jsme vyjeli vlakem do Vídně, kde jsme měli možnost prohlédnout si díla secesních umělců v zámečku Belveder, a poté nás čekala cesta nočním vlakem do Milána. Ve vlaku to byla trochu bojovka, protože místa bylo opravdu málo. Ráno nám ale zpříjemnila snídaně, kterou jsme si mohli vybrat podle našich představ.

Druhý den ráno jsme naštěstí všichni (i když poněkud dramaticky) vystoupili z vlaku a ocitli se v Miláně. Viděli jsme hrad Castello Sforzesco a také jsme navštívili krásnou katedrálu Narození Panny Marie, kde jsme spatřili známou sochu svatého Bartoloměje staženého z kůže. Večer jsme se vlakem dostali do Turína.

V neděli jsme si prošli Turín a navštívili také skvostný královský palác, který sloužil jako sídlo rodu Savojských, sjednotitelů Itálie. Poté jsme jeli vlakem do Alby, kde na nás už čekaly naše hostitelské rodiny.

V pondělí 16. října jsme pomocí kolektivních prezentací představili ČR, SGO a také události v roce 1968 z české historie. Zahráli jsme si také pár seznamovacích her (jako například italskou verzi městečka Palermo) a následně probíhaly společné diskuze.

Odpoledne nás čekala komentovaná prohlídka Alby, kterou jsme prošli skrz naskrz. Večer jsme si užili společnou večeři v pizzerii La Serenella.

Následující den jsme odjeli znovu do Turína, kde jsme navštívili Museo Diffuso della Resistenza, jehož tématem je italský odboj za 2. světové války. Prohlídka byla pojata interaktivně, což pro nás znamenalo přehrávání videí a čtení titulků. Prohlédli jsme si ale také dva bunkry, kde se z reproduktorů ukrytých ve zdech ozývaly nahrávky bombardování. Odpoledne jsme si město prošli a ochutnali naprosto luxusní horkou čokoládu, která je pro Turín typická.

Ve středu prezentovali studenti z italské školy, přičemž představili události roku 1968 v Itálii. Téma dále rozvíjely různé aktivity z oblasti lidských práv a svobod. Odpoledne jsme navštívili zámek v Grinzane Cavour, kde jsme se dozvěděli více o místním víně a lanýžích. Připomněli jsme si také politického „otce“ sjednocené Itálie, ministerského předsedu Camillo Cavoura, jemuž tento zámek patřil.

Další den nás čekal společný celodenní výlet, který byl také v duchu italského odboje, protože se v okolí nacházely památníky, které svým výkladem doplnili italští studenti. Navíc jsme měli možnost zblízka poznat nádhernou krajinu Piemontu. Večer jsme se rozloučili a zakončili celou mobilitu další společnou večeří.

Cesta zpátky byla hodně náročná. V den odjezdu jsme zjistili, že se železničáři rozhodli stávkovat a některé vlaky nepojedou. Nám naštěstí všechny vlaky jely, ale i tak jsme byli nervózní. Na letiště jsme se dostali včas a i přes to, že se nám zpozdil let, jsme si celou mobilitu pořádně užili.