V pondělí 20. března se uskutečnil na naší škole 16. ročník Dne D s názvem „Závislost ≠ zdraví“ a podtitulem „Proč nepřičichnout k wellbeingu“.
Studenti společenskovědního semináře si připravili celkem 8 stanovišť, na kterých se žáci Slezského gymnázia dozvěděli nové poznatky o zdravém životním stylu, závislostech a možnostech řešení. Naši práci jsme konzultovali s odborníky – psychology, psychiatry, policisty apod. Pro žáky 1. ročníku byla na závěr Dne D připravena přednáška Petra Harazina o alkoholismu.
Zvoleným tématem Dne D jsme chtěli poukázat na nebezpečí rostoucí popularity moderních drog nebo také na úskalí internetového světa. Zdroje a materiály v oblasti digitálního prostředí nám poskytla krajská metodička prevence Mgr. Andrea Matějková.
Dnes by měli studenti vědět, jak správně držet tělo u počítače, dýchat či relaxovat, připravit si vyváženou snídani nebo proč vše s nápisem protein není tak zdravé, jak se na první pohled může zdát.
Seznámili se s pravomocemi Městské policie i Policie ČR a v této oblasti jsme spolupracovali s bývalým studentem SGO Davidem Kořeníkem, dnes kriminalistou Policie ČR.
Z oblasti bylinkářství a alternativní medicíny měli žáci možnost ochutnat čajové směsi, kterými je možné nahradit běžně užívané léky. Za konzultace a přípravu směsí jsme vděčni paní Kláře Masopustové ze Slezského bylinkářství v Opavě.
Finance, jimiž byly pokryty všechny výdaje Dne D, jsme získali akcí „Den muffinů”. Žáci semináře napekli slané i sladké dobroty a jejich prodejem získali prostředky na realizaci našeho Dne D. Organizace pečení se ujala Monika Mičková, za což jí děkujeme.
Rádi jsme přivítali na SGO zástupce České televize a televize Polar, kteří zde natočili reportáže.
Co si o Dni D myslí Ella Škodová z 1.C?
„Tak já bych řekla, že mi to dalo hodně, protože jsem se dozvěděla o závislostech, o důležitosti spánku a o zdravé stravě. Donutilo mě to si uvědomit, že můj dosavadní životní styl není úplně ideální.”
A co jsme získali my, seminaristé SVS, kteří jsme byli v roli organizátorů?
Naučili jsme se vést velkou skupinu lidí, formulovat cíle stanovišť, organizovat si svůj čas a plánovat činnost spolužákům. V komunikaci bylo nejobtížnější říkat zpětnou vazbu tak, ať nikoho nedemotivuje, ale vystihnout to, co se může zlepšit. Zjistili jsme, jak je důležitá synergie a komunikace, obzvlášť když je to mezitřídní akce, a že ne každý pracuje na 100 % a je třeba studenty motivovat.
Děkujeme všem, kteří nás na cestě sebezdokonalování doprovázeli.