Inovativní přístup k výuce informatiky na našem gymnáziu

V rámci myšlenky poskytovat prvotřídního vzdělání se snažíme propojovat středoškolské vzdělávání s akademickým světem. V případě výuky informatiky je naším cílem nejen rozvíjet informatické myšlení, ale také připravit studenty na výzvy 21. století.

Spolupráce s akademickou sférou

Na půdě našeho gymnázia jsme přivítali doc. RNDr. Stanislava Hledíka, Ph.D., z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity v Opavě. Jeho přednáška byla zaměřena na výuku informatiky, konkrétně na seznámení se softwarovým prostředím Wolfram Mathematica.

Wolfram Mathematica: Brána do světa pokročilé informatiky

Studenti prvního ročníku se seznámili se softwarem Wolfram Mathematica a programovacím jazykem Wolfram Language. Tato platforma, využívaná předními vědci a inženýry po celém světě, nyní otevírá nové horizonty i našim studentům.

Docent Hledík vedl přednášku interaktivně, kombinoval teoretické základy s praktickými ukázkami. Studenti měli jedinečnou příležitost vidět v akci různé syntaxe příkazů, což jim umožnilo pochopit, jak lze efektivně řešit komplexní problémy pomocí počítačového myšlení.

Proč je tento přístup revoluční?

Propojení s vysokoškolským prostředím poskytuje našim studentům vhled do akademického světa již na střední škole. Studenti rozvíjejí své analytické myšlení tím, že se učí formulovat problémy způsobem, který je řešitelný pomocí výpočetní techniky. Interdisciplinární přesah informatiky se projevuje možností aplikovat její znalosti v matematice, fyzice, biologii a dalších předmětech.

Nová informatika v praxi

Naše gymnázium je v čele implementace Nové informatiky podle RVP-G. Tento přístup klade důraz na:

  • algoritmické myšlení
  • práci s daty
  • modelování a simulace
  • programování jako prostředek k řešení problémů

Cíle a význam nové informatiky

Nová informatika si klade za cíl připravit studenty na digitální budoucnost a rozvíjet jejich schopnosti v oblastech:

  • kritického myšlení a řešení komplexních problémů
  • digitální gramotnosti a bezpečnosti
  • efektivní práce s informacemi a daty
  • tvorby digitálního obsahu a programování
  • porozumění etickým aspektům digitálních technologií

Význam nové informatiky spočívá v přípravě studentů na rychle se měnící technologický svět. Nejde jen o výuku konkrétních nástrojů, ale o rozvoj způsobu myšlení, který studentům umožní adaptovat se na nové technologie a efektivně je využívat v různých oblastech života a práce.

Slovo závěrem

Tento typ výuky nejen připravuje studenty na budoucí akademické výzvy, ale také rozvíjí jejich schopnost inovativně myslet a řešit problémy – dovednosti nezbytné v dnešním rychle se měnícím světě. Věříme, že propojením teoretických znalostí s praktickými dovednostmi a reálnými aplikacemi vytváříme prostředí, které inspiruje a motivuje naše studenty k dalšímu rozvoji v oblasti informatiky a technologií.

Naším cílem je vychovat generaci, která bude schopna nejen používat technologie, ale také je tvořit a kriticky hodnotit jejich dopad na společnost.