Dne 19. června 2024 se skupinka 16 nadšených chemiků z 1. ročníku vydala na seminář o periodické tabulce prvků (PTP) na Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy.
















Seminář začal úvodní obsáhlou a velmi zajímavou přednáškou o historii prvků a tabulky jako celku. Poté se naše skupinka vydala na jednotlivá stanoviště.
Mezi první pokusy patřilo laboratorní cvičení z biochemie. Studenti se zde naučili pracovat s automatickou pipetou a pomocí analytických metod zkoumali, které vzorky obsahují určité prvky a jedná se tak o monosacharid, bílkovinu nebo nukleovou kyselinu. Dále následovalo stanoviště s chemickými bitevními loděmi putujícími po PTP. Tuto aktivitu si žáci ihned olíbili a posloužila i jako inspirace do výuky chemie. Třetí aktivita se nesla v detektivním duchu. Správně zodpovězené otázky žákům postupně odhalily skryté symboly, jejich dosazení za písmena pak vedlo k vyluštění tajenky. Tato aktivita studentům zavařila mozky a připravila je na poslední aktivitu s názvem periodická detektivka. Závěr semináře byl obohacen o udělení certifikátu a losování o věcné ceny. Jednu z cen vyhrála i naše studentka Eliška Dohnalová. Seminář byl určen pouze 12 středním školám z ČR, resp. jen 192 žákům. Jsme šťastní, že jsme byli jeho součástí.
Ovšem seminářem náš vědecký den nekončil. Odpoledne jsme strávili v Praze-Dejvicích návštěvou Vědafestu. Čas tam utíkal jako voda, studenti si vyzkoušeli různé experimenty či zhlédli několik pokusů, jako jsou např. výroba vysněné barvy, výbuch balonku pomocí dusíku, zkoumání černých skvrn na slunci, napichování žíly a napojení kanyly, poslech vlastního srdce stetoskopem, záznam rychlosti dechu, radioaktivní pokus, kriminalistická chemie a spousta dalších… Program byl opravdu velmi bohatý.
I přesto, že to byl den velmi náročný, žáci byli nadšení a chtěli by si „výlet“ za vědou zopakovat.
„Nejvíce mě bavil program na fakultě, ať už to byla 1. přednáška nebo pokusy, z nichž mě nejvíce bavila titrace. Už i proto, že jsem měla tušení, o co se jedná. Upřímně mě moc nebavilo jedno stanoviště, protože si myslím, že bylo určené spíše pro starší studenty. Na druhou stranu úloha měla něco zajímavého do sebe,“ zhodnotila Anežka Bočková z 1. C.